vrijdag 23 november 2007

Wat is kennismanagement?

Wat is kennismanagement?

Bestaande uit twee woorden: Kennis en Management, dus wellicht niet overbodig om eerst het woord Kennis te analyseren voor ik antwoord geef op de vraag.

Wat is kennis?

Van Dale zegt: Wat men door studie of oefening geleerd heeft.

Kennis komt dus voort uit informatie. Informatie is toegankelijk - het is dus niet (meer)(alleen) in iemand's hoofd. Informatie is kennis die toegankelijk is gemaakt: ontsloten.

Informatie geeft ook nieuwe kennis: een flowchart zou er zo uitzien:

kennis -> ontsluiten -> informatie -> informatie opnemen = nieuwe kennis

Management is het besturen van een onderneming (of groep mensen). Als je het ziet als slechts besturen, zou je kennismanagement dus kunnen zien als het besturen van kennis.

Kennismanagement houdt zich dus bezig met het structureren van kennis en die toegankelijk maken binnen een organisatie.

Een voorbeeld: Binnen een organisatie zijn er mensen met veel ervaring. Zij werken al langer voor het bedrijf, of weten veel van een bepaald onderwerp. Deze 'veelweters' worden in contact gebracht met werknemers met minder ervaring of kennis. De 'veelweters' delen hun kennis, zodat de nieuwe/onervaren werknemers hier profijt van hebben.

Daarnaast is er nog een verschil tussen impliciete en expliciete kennis - dit heb ik al een beetje beschreven, maar dit wil ik toch graag verduidelijk, ook omdat het een term is waarmee we werken binnen de colleges.

Impliciete kennis is aanwezig door studie of ervaring (en zit dus binnen in je hoofd)
Expliciete kennis is informatie die is vastgelegd (geschreven of digitaal).

Tussen deze twee vormen van kennis zit een direct verband. Kennis verwerf je door informatie en hierdoor heb je meer kennis.

Hoe wordt kennismanagement toegepast in de organisatie waar je werkt?

In de organisatie waar ik werk, is een informele meester-gezel structuur, die ook 'collegiale consultatie' wordt genoemd.

In mijn geval betekent dat ik gekoppeld ben aan een senior informatiespecialist, die mij begeleid en haar ervaring deelt, zowel op het gebied van hardcopy (het geschreven woord) als ook in service (klant tevreden stellen) als ook bij intercollegiale problemen.

Breder getrokken worden projectgroepen samengesteld door het hoofd van mijn afdeling. In deze projectgroepen, die zich allemaal met een ander project bezig houden, worden mensen geplaatst die iets weten over dit onderwerp, of die ervaring hebben met het onderwerp. Daarnaast wordt er gerapporteerd en deze rapportage wordt ter beschikking van de afdeling gesteld.

In beide gevallen gaat dit om face-to-face methoden, de laatste gecombineerd met ICT (de rapporten worden via een intranet ontsloten voor de hele afdeling).


Wat is de rol van de Informatiemanager?

De rol van de Informatiemanager in het geval van mijn afdeling, is het vinden van kennis en de kennis koppelen aan personen die deze kennis niet hebben.

Wat is de ideale rol van de Informatiemanager?

Ideaal zou zijn als de kennis die is overgedragen, door de 'nieuwe ontvanger' weer wordt doorgegeven aan onervaren/nieuwe collega's en dat hierop wordt gereflecteerd door de manager.
Ook is de manager degene die de communicatie tussen de werknemers moet optimaliseren en is de manager verantwoordelijk voor een veilige leeromgeving.

Geef commentaar op het blog van een medestudent:

http://web.mac.com/subhala/

Sue geeft in haar blog duidelijk wat voor werkzaamheden zij verricht in het kader van kennismanagement, namelijk het updaten van de database die door werknemers wordt gebruikt. Deze werknemers komen uit verschillende landen.
Ik denk dat het voor dit bedrijf interessant zou kunnen zijn om de strategieën die al deze verschillende werknemers gebruiken om hun kennis te delen, te onderzoeken en wellicht te introduceren in andere landen waar het gevestigd is. Is het namelijk zo dat de manier die nu gebruikt word, optimaal is?






1 opmerking:

vjeshta zei

Hallo Daphne,
Wat een duidelijk verhaal over kennismanagement en wat heb je onze situatie goed weergegeven!
Tot ziens in Cranford!
Jacqueline